Fly Away
Home About Stuffs Twitter Instagram Dash

owner


" my favorite colour is money "

tagboard



Credits

© Template design by Adila. thanks for Base code by Atiqah.
Dunia Bisnes
Wednesday 21 September 2016 • 05:39 • 0 comments




Assalamualaikum and hi! 


hiiiiiii bijes HAHA. lama tak tulis blog hekhek rindu pulak rasanya. tak terfikir pun nak tulis pasal ni, i mean tak ada terlintas la kat hati nak tulis benda ni. mcm i feel like, tak penting pun nak cite. tapi tula saja nak cerita kan, sebab blog, takkan aku nak biar je. elokla ni ada topic nak tulis kekekeke. 

im not bebetul berbisnes skang. i just started two weeks ago and i currently stopped the bussines right now.........lol. ha ni la aku nak ceghita. 

aku sebenarnya dah lama kempunan gambar gambar polaroid tau. nak beli camera tak mampu la bro dr sis gais, saya manusia biasa tak mampuler. simpan 50, bulan depan tau tau dah lesap. ini nak simpan smpai mampu beli camera? ha ha, mimpi mampu la. lepastu kawan aku ni dia tunjukla gambar kitaorg, dalam bentuk polaroid so i get excited and i ask him la mana buat then dia ckpla senior sekolah dia jual. aku pm like everyone kot tanya boleh tolong tak blablablablabla pe semua then adala this guy, form4 something dia nak tolong tapi kitaorg takde la kenal sgt so aku mcm takut lak HAHAHA so last last aku tak beli. and idk mana aku dapat idea, aku cakapla kat mak aku, 

"ma, kalau kakak jual polaroid ok tak?"

then shes like hmmmm hmmm gitu pastu dia cakap 

"juallah kak, asalkan dapat duit bukan dapat penat"

and i was like, YESSSSSSSSSS BIJJEJEJSJJS

lepastu aku pergila survey kedai kedai gambar, mana yang quality okay, potong okay, harga okay. aku jumpa dua la but aku mcm berbelah bahagi i just dk nak pilih yang mana.... HAHA, somehow i feel like im worse than complicated ://. srs do duit yang aku simpan banyak banyak habis lesap kat gambar je sia. sampai aku mcm takde confident nak jual pun ada sebab macam duit apa semua takde. then aku mcm takde semangat au sebab duit dah habis HAHAHAHAHA

lepastu dah pilih satu kedai ni, aku dah amik order pe bagai tetiba muncul satu benda kat pale otak aku. srs ah aku mcm tak tenang do hidup duk fikir. 

"kalau potong tak lawa macam mana?"

"kalau print out jadi lain macam mana?" 

"kalau tak macam aku expect macam mana?"

"kalau customer tak puas hati aku nak jawab apa?" 

srs talk aku mcm tension gila. lepastu masa amik order tu, okla not badla sebab ramai org jugakla amik sebab dalam hundreds jugakla first order. tapi aku ni bodo, aku buat lambat lambat. a day before aku hantar cuci gambar, baru aku edit untuk jadi polaroid. tu pun separuh, like 15 pictures only. lepastu esoknya tu aku sempat lagi tapi bapak aku tak hantar aku gi office mak aku, which is my phone dekat office mak aku. and aku sampai office around 3 lebih and gambar ada banyak gila, i have no time srs dengan phone aku kecik, and then susah nak tekan. srs aku struggle gila ah. dah struggle, aku rushing. gila ah time tu mmg nak marah marah pun ada hahahaahahahhahaha. lepastu gambar dah siap edit, aku kena transfer ke komputer dan ke pendrive sebab nak hantar ke kedai. so theres alot of work i have to do before dijadikan polaroid. 

disebabkan rushing, and my mom marah marah pe semua sebab lambat so aku tertinggal a few gambar. banyak jugaklah. and sumpah aku ckp, aku tatau nak jawab apa dgn kawan aku, dgn org lain apa semua. srs aku mcm tensyen gila doh, srs shit. aku mcm ya allah kenapa aku tak reti bawak motor? kalau tak aku dah terbang do gi kedai tu. tapi aku pack jela mana yang ada dulu. alhamdulillah diorang okay tapi aku as orang yang jual benda ni, and this is my first order kan, so aku rasa sumpah bersalah. aku rasa macam aku tak boleh dipercayai. 

lepastu bila everything dah settle, aku dah pass gambar. tetiba kawan aku punya gambar kena rampas. tau kenapa? sebab gambar merupakan barang larangan. 

gambar merupakan barangan larangan

aku ulang eh. 

GAMBAR MERUPAKAN BARANGAN LARANGAN 

contoh barangan larangan; phone. 

walaupun im in form2 so aku tahula peraturan sekolah but gila aku tak terkejut dengan benda tu. aku mcm lol its only picture doh. gambar je pun do bukannya aku bawak dildo gi sekolah hahahahahaha srs do gambar je tau. aku tak bawak pisau, aku tak bawak phone apa semua. sumpah tu cuma gambar. kawan aku order 39 gambar, semua kena rampas. dia bayar aku 39 ringgit and everything burn macam tu je. ofcourse la dia nangis, aku merayu la pelagi dgn cikgu tapi cikgu tak kasi dan aku malas nak layan dah so kitaorang just blah jela. 

aku balik tu, aku nak cakap dengan mak aku but idk how to tell her the truth. aku nak teruskan but idk aku takut. aku macam yea i can just ignore the school rules but aku macam rasa aku jual benda tu dengan tak tenang au. sebab bussines dekat sekolah pun tak boleh. aku dahla jual kat budak sekolah aku je dan bila wujudkan peraturan ni, kau bayangle macam mana bussines aku nak maju? biar ramai tahu? kau agak? kau fikir semua kaki kamceng ke sia? masa aku baru amik order, esoknya tu terus masuk perhimpunan cikgu buka topic berniaga kat sekolah. siapa je tak tension do, aku nak mengamuk pun macam benda tak penting, aku boleh chill but macam ey ya allah paham tak? hahahahahaha 

lepas semua settle. tetiba. phone aku. rosak. dah aku kata rosak tu takpayahla aku explain boleh guna ke tak, confirm takleh le. memang stress anat aku, time tu aku dah plan nak bussines online terus je siak. bila macam ni aku macam lahanat dia ah hahahahahahahha bebetul hangin sia, aku memang nak mengamuk doh sebab i just started my freakin bussines and order dah masuk tapi phone rosak. macam harem jadah. sebab yang order bukan budak sekolah aku je, mana yang dekat tu pun ada jugak order dengan aku so kira ramaila kan, tapi bila benda macam ni aku rasa nak mengamuk ya allah ya tuhanku aku nak marah hahahahahahhahahahaha. 

lama jugakla do aku fikir nak cakap apa kat diaorng, yang mana dah order order bagai. aku macam nak cerita, nak cakap, tapi aku takde keberanian dia. so aku macam pendam je. orang asyik tanya, aku senyap tatau nak cakap apa. pastu last last aku cakapla dgn aiman, cane ni cane ni. aku taknakla weh, baru buat sekali lepastu terus berhenti. aku rasa aku give up eventho aku tak pun senanye. its just my phone je but aku macam takleh ah. pls ah aku nak teruskan. kat kelas org dah ckp ckp "weh aku nak order ah gambar dengan kau" aku macam yal ah nak jawab apa sia. aku nak amik order tapi paham tak aku tak boleh? phone rosak? paham tak? 

lepastu tah cane, aku cakap jela en and theyre fine with it. siap cakap "kau dah amik order nanti cakap tau", so aku macam doa la aku boleh start secepat yang mungkin. walaupun aku macam rasa benda ni bala en, yela lepas satu, satu tapi aku cakap la kat aiman. aku rasa benda ni dugaan aku la kot. hurm. 

sebab jiah pun buat bisnes then dia cakapla banyak dugaan dalam bisnes ni. pastu aku macam yeah. maybe apa yang aku rasa ni. lepas satu, satu lagi datang. mungkin yelakot. aku belum pape lagi dugaan dah mai. hahahahahahaha yela Allah nak gak tengok aku boleh handle ke tak, kalau tak boleh dia tak kasi le dugaan ni en en en en. well, good things takes time kan? hahahahaha. 

so yeah, aku rasa, for those yang duk kata best la jual jual ni semua. banyak duit, masyuk masyuk lepastu berangan nak buat instashop, please la. srs aku cakap, jangan rasa benda ni mudah sangat. memang duit masuk tapi untuk buat duit tu masuk susah. kau nak buat ni, kau jangan fikir duit masuk je. fikir customer kau puas hati ke tak. kalau tak, no customer no money la. kat dunia ni tak semua senang. solat pun kau berat nau bontot nak buat, inikan benda macam ni? hahahahah finalleh, aku rasa aku dapat rasa perasaan orang yang rasa dugaan dari Allah bila buat bussines. hahahahaha pape jela, wish me luck, bye! 







0 Comments:

Post a Comment


|